PUTINOVI VOJNICI IZ SENKE Plaćenici iz misterioznog bataljona „Vagner“ obavljaju prljave poslove Kremlja, a imaju i svoj SRPSKI OGRANAK

Sve veći broj boraca iz ruske privatne vojne kompanije „Vagner“ bori se u Siriji. Pretpostavlja se da Kremlj na ovaj način želi da zamaskira gubitke svojih trupa na trenutno najopasnijem svetskom frontu.

Prošle nedelje su teroristi ISIS-a pogubili dvojicu članova „Vagnera“, Romana Zabolotnog i Grigorija Tsurkanua. Objavljen je video-snimak na kojem islamisti pokušavaju da nateraju dvojicu Rusa da se odreknu hrišćanstva i zakunu se na vernost islamu i ISIS-u, ali su zarobljeni plaćenici to odbili. Ubrzo je objavljeno da su ubijeni, javio je „Dejli mejl“.

To je ponovo u centar svetske javnosti vinulo priču o misterioznom „vagneru“. Kremlj je, kako bi smanjio broj žrtava sopstvenih vojnika, rešio da unajmi privatne plaćenike. Slično kao što su Amerikanci radili sa ozloglašenim „Blekvoterom“ u Avganistanu i Iraku, tako su i Rusi unajmili ništa manje ozloglaenu privatnu vojnu kompaniju.

Ovi ljudi su nevidljivi u ratnim dnevnicima i izvan su svakog formalnog lanca komandovanja. Koriste samo kodna imena, a naređenja za operacije dobijaju isključivo usmeno i bez ikakve formalne procedure. Zbog toga ih u Rusiji nazivaju ratnicima duhovima. „Vagner“ nije deo ruskih vojnih i policijskih snaga, a nema ga ni u registru agencija za pružanje usluga obezbeđenja, pisao je „Komersant“.

Vagner, međutim, nije zvanično registrovan u Rusiji, jer su prema ruskim zakonima privatne vojne kompanije zabranjene.

Kako piše britanski „Daily Telegraph“, Vagner je registrovan u Argentini, ali ima kamp za obuku u ruskom selu Molkino – isto selo u kome je centar za obuku 10. specijalne brigade ruske Glavne obaveštajne uprave (GRU), glavne vojne obaveštajne agencije ove države.

Ruske vlasti nikada nisu priznale da imaju bilo veze sa „Vagnerom“, iako je predsednik Vladimir Putin objavio da je odlikovao nekoliko njegovih boraca za njihove aktivnosti u Ukrajini i Siriji.

Ne postoje direktni dokazi da je Putin imao direktnu povezanost sa ovim privatnim snagama, ali kako je objavio „Daily Telegraph“, ruski predsednik je javno govorio o tome kako Kremlj može da koristi privatne vojne kompanije za obavljanje spornih operacija.

Prema britanskom listu, on je 2012. godine predložio legalizaciju takvih kompanija, opisujući ih kao „sredstvo za realizaciju nacionalnih interesa bez direktnog učešća države“.

Ruski portal „Fontanka“ je u svom istraživanju objavio fotografije odlikovanja koja je potpisao Putin, a pripadnici njihovih jedinica su potvrdili da su osobe koje su dobile medalje „Vagnerovi“ borci. Na fotografiji sa Putinov nalazi se i Dimitrij Utkin, koji se smatra prvim čovekom „Vagnera“. Pored njega, pored ruskog predsednika stoje trojica čelnih ljudi paravojske: Aleksandar Kuznjecov, Andrej Bogatov i Andrej Trošev. Fotografija je ubrzo izazvala veliki skandal.

Osnivač Dmitrij Velerijevič Utkin je inače ukrajinski državljanin. Do 2013. bio je jedan od pukovnika GRU-a, da bi potom postao deo „Slovenskog korpusa“, privatne organizacije koja je za novac čuvala gasovode u Siriji. Utkin je jedan od boraca koji su preživeli gore pomenuti fijasko u Siriji.

„Vagner“ se prvi put spominje 2014. godine, i počinje sa borbenim dejstvima na istoku Ukrajine, tačnije u Lugansku. Ruski nezavisni portal „Fontanka“ tvrdi da se „Vagnerovi“ plaćenici i dalje nalaze u Ukrajini, i obezbeđuju secesionističke vlade u Donbasu.

Ruski portal je u svom istraživanju objavio fotografije odlikovanja koja je potpisao Putin, a pripadnici njihovih jedinica su potvrdili da su osobe koje su dobile medalje „Vagnerovi“ borci. Na fotografiji sa Putinov nalazi se i Utkin. Pored njega, pored ruskog predsednika stoje trojica čelnih ljudi „Vagnera“: Aleksandae Kuznjecov, Andrej Bogatov i Andrej Trošev. Fotografija je ubrzo izazvala veliki skandal.

„Vagneru“ se pripisuje akcija pri aneksiji Krima, kao i napad na aerodrom u Lugansku, kada je poginulo 40 ukrajinskih vojnika. Od kraja 2015. aktivno deluju u Siriji, gde im je oprema dopremljena tzv. „Sirija-ekspresom“, flotom ruskih vojnih i civilnih brodova.

Veruje se da „Vagner“ ima oko 1.500 pripadnika, koji su uglavnom penzionisani ruski vojnici i specijalci između 35-55 godina. Prema pisanju portala „Fontanka“, plata plaćenika kreće se oko 1.000 dolara mesečno. Zaposleni ne smeju nikome da odaju svoju lokaciju, pa čak ni suprugama, porodici i prijateljima. Nije im dozvoljeno da imaju profile na društvenim mrežama, kao ni da objavljuju fotografije na internetu, zbog čega ih mnogi nazivaju „senkama“ ili „vojnicima duhovima“.

Mesto okupljanja plaćenika je Moskva, a svi dobijaju fiktivne ugovore o radu u Rusiji kako bi se opravdao njihov boravak u toj zemlji. Prema pisanju „Fontanke“, koja se pozvala na podatke obaveštajne službe Ukrajine, budžet „Vagnera“ se krajem 2016. povećao na tri miliona dolara.

Prema pisanju ruskih nezavisnih medija, veruje se da „Vagner“ ima i svoju srpsku jedinicu, koju je navodno, bar do kraja 2016. predvodio Davor Savičić zvani Elvis, Srbin rodom iz Doboja, nekadašnji pripadnik Srpske dobrovoljačke garde i JSO.

Savičić, inače državljanin Bosne i Hercegovine, kaže da živi u ruskom gradu Himki, gde radi na gradilištu, i poriče da ima ikakve veze sa „Vagnerom“. Međutim, „Fontanka“ piše da ima dokaze da je Savičić nekoliko puta viđen u kampu za obuku u ruskom selu Molkino, odakle je veliki broj „Vagnerovih“ ugovornih boraca bilo raspoređeno u Siriji, o čemu je opširno u svom istraživanju pisao BIRN.

Borci koji su dali izjave za „Fontanku“ rekli su da je Savičić visoko cenjen od svojih nadređenih u Vagneru zbog svog velikog iskustva na ratištima i da su mu dali kodno ime Vuk, koje označava njegovu snagu i hrabrost u borbi.

“Fontanka“ navodi da je Savičić prepoznat kao zvezda u usponu među plaćenicima tokom sukoba u istočnoj Ukrajini, kada je, prema informacijama bezbednosnih službi u BiH, odlučio da se pridruži proruskim pobunjenicima poput mnogih drugih bosanskih Srba.

Postoji veliki broj onih koji tvrde da „Vagner“ zapravo ne postoji, te da je sve deo ruske propagande kako bi se prikrila dejstva ruskog MInistarstva odbrane. Radio Slobodna Evropa je početkom godine „Vagner“ opisao kao „polulegalnu vojnu formaciju koja deluje pod okriljem Kremlja“.

Izvor: Blic

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *